Domowoj i jego obrazek

 

Siedzi Domowej, pije herbatkę i patrzy się na te obrazy swoje. Nazbierał różności i miejsca na ścianach już brakuje. 

Po zestawie artystów, technik, stylów trudno powiedzieć co lubi najbardziej. Poplątanie z pomieszaniem. Od prymitywizmu przez impresję do abstrakcji z zakrętem na klasykę. 

On sam twierdzi, że o to właśnie chodzi w sztuce, żeby doświadczać różnorodności i przetwarzać na poziomie emocji i z emocjami. 

Popija herbatkę i celebruje te emocje…

Znalazł na stryszku ostatnio ten tutaj obrazek i mu się zebrało na pogadankę o macierzyństwie w sztuce. Jak zwykle ciekawie gada…

A znacie historię chyba najsłynniejszego polskiego obrazu o tym tytule? Obraz z 1905 roku namalowany przez Stanisława Wyspiańskiego. To jeden z najdroższych obrazów sprzedanych w Polsce. Na aukcji w 2017 roku osiągnął cenę ponad 4,3 miliona złotych.

obrazek Macierzyństwo St. Wyspiański

St. Wyspiański Macierzyństwo 1905

Zrealizowana w 1904 roku techniką pastelową na papierze naklejonym na tekturę praca przedstawia jednego z dwóch synów Wyspiańskiego (Mietka – ur. 1899 r. lub
Stasia- ur. 1901 r.) w ramionach matki, żony artysty, Teodory Teofili Pytko.
Spoglądający wprost na widza chłopiec wtula się w ciało ogarniętej uczuciem
matki. Jej przymknięte oczy są wyrazem najwyższego skupienia na chwili obecnej,
zdają się mówić: ten moment mógłby trwać wiecznie.

 

 

W 1905 roku Wyspiański namalował obraz o analogicznym  tytule, który znajduje się w kolekcji krakowskiego Muzeum Narodowego. Na przedstawieniu żona artysty karmi małego Stasia. Kobieta w charakterystyczny sposób mający ułatwić dziecku ssanie uciska pierś. Duże znaczenie dla przesłania dzieła mają postacie dwóch dziewczynek z zainteresowaniem spoglądających na akt karmienia niemowlaka.

 

Tak interpretuje ten obraz Irena Kossowska na stronach portalu www.culture.pl.

Obraz przedstawia żonę Wyspiańskiego, Teofilę Pytko, karmiącą piersią syna Stasia oraz przyglądającą się im Helenkę, córkę artysty, ujętą dwukrotnie, en face i z profilu. Rodzinę chroni przed ingerencją zewnętrznego świata zielona ściana wyimaginowanego hortus conclusus. Podwójny portret Heleny intensyfikuje emanujące z obrazu uczucie rodzicielskiej miłości.

Rozkwitłe geranium w tle, haftowany w fuksje kaftan Teofili, abstrakcyjny deseń na sukience Heleny i jej złociste kokardy tworzą typowo secesyjne zagęszczenie ornamentów podnosząc dekoracyjne walory kompozycji. Radykalne zawężenie przestrzeni obrazowej i koncentracja kompozycyjnych elementów wokół główki dziecka sprawiają, iż zwykłe zdarzenie z życia rodziny przeobraża się w symboliczne wyobrażenie miłości – ukrytej wśród kwiatów ponadczasowej enklawy czułości, ufności i spokoju” 

Razem z Domownikiem  bardzo lubimy obraz Macierzyństwo z 1902 roku. Namalowany przez Olgę Boznańską (Domowoj twierdzi, że ją znał i herbatkę zdarzyło mu się z nią wypić!).

Dla tych, którzy trochę mniej o sztuce krótko o autorce (źródło: Wikipedia).

Olga Helena Karolina Boznańska h. Nowina (ur. 15 kwietnia 1865 w Krakowie, zm. 26 października 1940 w Paryżu) – polska malarka, portrecistka, przedstawicielka modernizmu; od 1898 zamieszkała w Paryżu, członkini szkoły monachijskiej, Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1898) i Société nationale des beaux-arts (1901).

 

obrazek Macierzyństwo Olga Bzonańska

Olga Boznańska,  Macierzyństwo, 1902

Na zachętę fragment jej własnej opowieści o sobie … “Pracowałam zwykle aż do zmierzchu, wzmacniając się papierosami i mocną herbatą. Lubiłam taki tryb życia, bo od zawsze najszczęśliwsza czułam się, gdy malowałam. Tworzyłam raczej powoli, jeden portret wymagał nieraz aż kilkudziesięciu seansów pozowania. Modele przychodzili do mojej pracowni na ustalone godziny i najczęściej wypełniali cały mój dzień, ponieważ miałam w zwyczaju malować kilka obrazów jednocześnie.”

Całość opracowania na temat artystki znajdziecie Tutaj. Przyjemnie się czyta przy herbacie i kieliszeczku czegoś z procentami. 

pino deani radosne wspomnienia

Pino Deani, Radosne wspomnienia

Na koniec coś z zagranicy. Pino Deani wł. Giuseppe Dangelico (1937-2010) to włoski malarz i ilustrator, który zrobił karierę w Stanach Zjednoczonych. Uwielbiał malować postacie, głównie kobiece, także kobiety z dziećmi. Często umieszczał je na słonecznych plażach śródziemnomorskich, jakie pamiętał z młodości. Deani znany jest ze swojej wyjątkowej zdolności do chwytania chwili – ruchów, gestów, spojrzeń. Jego romantyczne płótna pełne są ciepła i uczuć, a styl miękkości, kolorów i subtelności. Jego obraz nie ma tytułu “Macierzyństwo” a “Radosne wspomnienia”, ale zauroczył nas wszystkich. Znajdziecie go też  tutaj.

Więcej…

Propozycja jest! Kliknij ikonkę Follow po lewiźnie, żeby subskrybować. Tycią zniżkę w sklepiku dostaniesz!

Obserwuj nas!
Fejsik
Tłiter
error: Content is protected !!